06 februari 2008

Den Helder is the max!


Als de echte meerwaarde-zoeker die ik ben en waarvoor vele vrienden mij terecht aanzien, lag ik gisteren lekker te zappen met de rechterhand, linkerhand rustig achter de broek-elastiek.
Mijn madam stond net op het punt daar weer een onverdraagzame en seksistische opmerking over te maken wanneer plots ons beider lodderige ogen vallen op een programma van de Nederlandse televisiezender BNN. Het programma heet "Nu we er toch zijn" en daarin gaat een presentator, ene Eddy Zoey, met zijn crew door verschillende dorpen en steden van ons noorderburenkikkerland om er te onderzoeken hoe gastvrij die mensen wel zijn.
De uitzending van gisteren ging over The city by the sea, The big wave of coolness, The walhalla of jutters en ander raar volk: Den Helder! Een gemeente in Noord-Holland waar ik een enorme boon voor heb, al is het maar omdat "die van ons" daar geboren is en ik dus wel verplicht ben om daar een boon voor te hebben. Graptje Pol.
Ge moet eens de tijd nemen om het stukje film te bekijken en dan bij uzelf te zeggen: "crazy dutch people, damn." Moest men dat hier bij ons proberen bellen ze al na het eerste huis te flikken. Dank u VB.


Klikjelinkje hierboven...

1 opmerking:

Brô zei

Den Helder, inderdaad, of all places. Mijn toekomstige eega en ondergetekende (gemeenzaam "de broer van" genoemd, al geldt dat voor hem al evenzeer, maar soit)hadden het genoegen om een gezegend aantal jaren geleden daar te landen bij familie...die familieband mag dan ondertussen tot op de velg zijn leeggelopen, we zijn er wèl gewéést. I know, niemand is perfect. Die toren van op de foto, die hebben wij ook gezien, zelfs ertegen geleund, voorwaar. Een poortje overspringend, in alle illegaliteit. Niet eens gechecked of het eigenlijk niet open was. Alsof er iemand woonde, laat staan aanspraak kon maken op die stenen buis en dat beetje gras errond. "Stijve Jan" of zo, moet het geheten hebben. Nederland heeft, ik geef toe, iets aantrekkelijks. Veel water, dat heeft het. En laat deze man nu net graag water zien. Afijn, Den Helder heeft iets. Czechowice-Dziedzidce (zo'n 10km benoorden van Bielsko-Biala in het zuiden van Polen) heeft ook wel iets. En daartussenin zijn de mensen - op een paar niet nader bekende uitzonderingen na - ook wel koosjer, denk ik... net zoals ik dat denk van de mensen van Den Helder, ook wel OK... mijn schoonzusje dan toch zeker. Oh dierbaar Nederland...