19 juli 2011

Schatten op zolder: de familie


Kijk, het komt niet zo vaak voor dat het huis van een verre voorouder op een oude postkaart te zien is hé.
De postkaart toont de hoofdstraat van het Franse dorpje Gommegnies.

Op deze kaart staat het huis van François Joseph Anciaux, een voorvader in rechte lijn. Het is het huis rechts met de trapjes aan de voordeur en planten/bloemen aan de gevel. FJ leefde van 1793 tot 1852 en was achtereenvolgens boerenknecht, dagloner, pottenbakker en herbergier. Zijn oudste zoon zou later de herberg uitbreiden met een drankenhandel, uit die tijd dateert ook de postkaart. De middelste zoon, mijn lijn in de stamboom, verhuisde uiteindelijk naar Sars-Poteries.

Ik vind het leuk, spannend en interessant om me te proberen in te beelden wat die mensen toen allemaal beleefden, waar ze aan dachten, hoe hard ze werkten, waarom iemand ineens besluit om te verhuizen... Dat maakt ook allemaal deel uit van geïnteresseerd zijn in je voorgeschiedenis, of in mijn geval mijn hobby "genealogie". Mensen rondom mij kennen mijn gedrevenheid daarin al een tijdje. En zo komt het dat ik hen af en toe een klein pareltje uit mijn oude doos aanbied. Zoals deze postkaart.

Cool runnings,

Emmanuel

Geen opmerkingen: