02 februari 2009

Als humor al niet meer mag?

Humor.
Van oudsher het wapen tegen verveling, woede, onzekerheid, enggeestigheid, macht, politieke correctheid, ongemakkelijkheid, afin u weet wat ik bedoel. Humor, per definitie zeer subjectief, is zowat het enige waarvan we zélf kunnen beslissen over hoe, hoeveel en waar te hanteren. Wat voor u "erover" is, is dat misschien niet voor mij en vice versa; maar ik laat u gaarne doen, ik waardeer het idee alleen al dat u zich op een creatieve manier wil uiten. Kijk, ik durf al eens te s(m)urfen naar de blog van de betere cartoonist al heeft die in het verleden al sporadisch materiaal geproduceerd dat misschien niet helemaaaaaal mijn ding was. Moet ik de brave borst daarom afbranden of verketteren? Moet ik al naargelang de cartoon even het Centrum De Witte bellen? Dacht het niet.
Het wordt pas echt gevaarlijk als mensen de humor gaan beknotten. Censuur is zowat het laatste dat een vrij mens wil meemaken. En daarom vind ik dat sommige mensen (ik herhaal: sommige) binnen de Joodse gemeenschap een beetje te lange tenen hebben. Ik verdenk hen er stiekem van een speciale zoekrobot in mekaar geflanst te hebben om op alle mogelijke tag's mbt hun godsdienst te reageren. Komaan zeg, iedereen weet dat de Joodse humor er bij uitstek één is van zelfspot en niet zelden zijn ze ook nog de beste moppen van de avond.
Ik zie mezelf al helemaal over de rooie gaan als ik een mop zou horen over een kalende veertiger met de betere toogzweer en niks te zeggen thuis, haha, heu.
Humor moet kunnen en wie niet tussen de lijnen kan lezen kan niet lezen. Zou dat geen mooi motto kunnen worden voor ons allemaal: tussen de lijntjes lezen en buiten de lijntjes leven?

Cool runnings,

Emmanuel

5 opmerkingen:

DC Swallow zei

k' Heb gelas en plots genas, B.I.L.
Moeilijk en tot nadenken stemmend onderwerp...
Zal r nachje over slapen alvast..

Trustuh!

DC Swallow zei

Kben r nog niet uit..
Jij wel?

Emmanuel zei

Jazeker wel.
Kwetsen om het kwetsen kan niet en/of nooit.
Wanneer de ene partij echter limieten gaat stellen aan de uitlatingen (humor bedoel ik dan) van de andere komen we gevaarlijk dicht tegen censuur.
Of zie ik dat helemaal dreekrev?

Zimbob zei

De betere cartoonist dankt u voor de eer en voorts geef ik je gelijk... en een pintje.

Anoniem zei

Een geel scheetje of een scheetje geel ?

Over je post : ja het loopt een beetje de spuigaten uit.

Maar ze zijn niet allemaal gelijk - zie : http://maharal.blogspot.com/

(Haddock nu met als titel : Recession Whisky ).

Over een reactie plaatsen : Je kan ook een reactieformulier integreren in je blog post (dat is een bekende blogger hack).