25 april 2012

De schaapjes van Koen



Vandaag at ik mijn met liefde en kaas belegde boterhammetjes op de parking van de Snepkaai.

Aan de overkant, kant Blaarmeersen dus, zag ik opeens een kleine kudde schapen voorbijlopen gevolgd door hond en herder. Werkelijk een leuk beeld dat je in een stad als Gent niet meteen verwacht. Ik heb onmiddellijk bovenstaande foto genomen. Het deed me ook denken aan de roots van mijn teerbeminde Sandra Gerritje Wajer, de Veluwe, met daarbijhorende uitgestrekte heiden en bossen. Jaren geleden maakten we op de Ermelosche heide al eens een staaltje "herderen" mee, een massa schapen kwam toen de Schaapskooi uit en stormde onder het waakzame oog van vier honden en een herder de heide op. De dochters stormden een zitbankje op en zagen minutenlang schapen voorbijgrazen zorgend voor lichte paniek op het bankje, dat wel.

Ik stapte op de herder af en stelde enkele vragen, de passie en het plezier van uitleg te kunnen geven spatte van de brave man af. Ook knap om te zien dat de nog jonge herdershond totaal geconcentreerd was op zijn taak, luisterend naar de baas en loerend naar de dieren. Enkele korte (Engelse) woorden volstonden om de uiteen gelopen kudde weer bij mekaar te krijgen of waaghalzen die te dicht bij het water kwamen op hun plaats te zetten. De herder, Koen Everaert uit Zaffelare, vertelde dat zijn drie herders tellende organisatie op verschillende plaatsen in Vlaanderen actief is, al dan niet met grotere kudde's. Zo komen ze vermoedelijk tegen eind mei naar Destelbergen, op het terrein achter de bieb. Ik ga eens bekijken of de klas van Florine er geen schooluitstapje kan van maken, kwestie van les en natuur met ervaringen opdoen te combineren. Wie weet...


Cool runnings,

Emmanuel

Geen opmerkingen: