19 oktober 2011

De pompende pompiers van Gent.



Je middagpauze nemen in de haven van Gent levert telkens mooie of interessante momenten op.

Zo ook vanmiddag toen ik ter hoogte van de Rigakaai - Port Arthurlaan de door mijn immer oogstrelende echtgenote Sandra Gerritje Wajer liefdevol gesmeerde broodjes at. Een vrachtwagen van de Gentse brandweer stond er aan de kaai volle bak water te spuiten en daar zat ferm wat kracht achter ook. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en liep op de spuitgasten af. Groot was mijn verbazing en fierheid toen ik door één van de aanwezigen in vlekkeloos Engels aangesproken werd, kijk eens aan "de gentsche pompiers keune ulder toale". Bleek echter gewoon een technieker te zijn van de dakmonitor (spuit op 't dak in mensentaal), van Engelse makelij dus. Blijkbaar is de vrachtwagen erg recent en zitten er nog wat kinderziektes op, daarom werd de dakmonitor eens getest middels het verzetten van 19.000 liter water.

19.000! Ik word al licht misselijk bij het zien van ocharme één liter.
Nu ken ik wel enkele van die brandweerlui persoonlijk en ik durf te zeggen dat de meerderheid in hetzelfde bedje ziek is, "water dient om te blussen man".

In elk geval, het was een mooi staaltje techniek. Ik heb er alle vertrouwen in, al moet hij niet per se bij ons thuis langskomen.

Cool runnings,

Emmanuel

Geen opmerkingen: