10 juli 2016

Run Joe, run!





De vermelding hierboven vond ik tussen huwelijksakten uit 1910 en betekent zoveel als: "akte hier voor is in staat van intenties gebleven, de toekomstige trouwers boden zich niet aan op de afgesproken termijnen..."

Doet me glimlachend denken aan de dag dat mijn lieve echtgenote, de immer oogstrelende Sandra Gerritje Wajer, en ik 22 jaar geleden naar de burgerlijke stand gingen van de stad Gent om er een trouwdatum vast te leggen. Voor wie het zich nog herinnert, de lokalen zaten toen in de Belfortstraat. Voor wie het zich niet meer herinnerde en hierdoor weer wel: sorry.

Na de oude trap opgekraakt te zijn kwamen we in een veel te warm en rommelig lokaal waar een pak bureau's opgesteld stonden. Rechts moesten de namen doorgegeven worden en dan kon je aan de linkerkant bij de muur op een lange rij stoelen je beurt afwachten.

Links van mij zat een tengere, bleke, blonde jongeman met naast hem zijn toekomstige. De jongeman barstte van het zweet en zat te rillen als een nudist op Antarctica. Zenuwen, dat was wel duidelijk. Zijn toekomstige, zijn honnepon, was het type "matronne": groot, zwaar gebouwd, hoekig postuur, strenge blik en de handtas stevig vasthoudend op haar schoot. Mijn verloofde had het stel ook al opgemerkt en keek met enig medelijden naar dokter bibber naast mij...

Ik gaf hem een kleine elleboogstoot en zei: "ge kunt nog weg hé, maat". De jongeman keek mij aan en schoof ongemakkelijk op zijn stoel. Ik stootte hem nog 'ns aan: "hé, ge kunt nu nog weg!"
Geloof het of niet (vraag gerust aan mijn madam, niets gelogen), de jongeman stond op, keek even naar zijn strenge wederhelft en stoof er als de wiedeweerga vanonder. Ik denk niet dat ik hem vijf treden van de trap heb horen nemen. Zijn vriendin keek verbaasd op, wierp een vragende blik naar mij. Ik trok zo onschuldig als een boreling mijn schouders op en zag haar haar espenblad achterna gaan.

Ik ben er zeker van dat ik die dag een goede daad gedaan heb en als bonus, niet onbelangrijk, schoven wij een stoeltje op! Ok, mensen kloten zat er misschien ook wel wat tussen...



Cool runings,

Emmanuel

Geen opmerkingen: