28 oktober 2013

Een oud keteltje.




Het koperen keteltje hierboven is zo'n 73 jaar oud.

Het is een zelfgemaakt alcohol stookketeltje waarmee mijn overgrootvader Frans Van Parijs en zijn jongere broer Leopold stiekem delen van het fruit uit hun ouderlijke tuinen en velden tot het betere vocht omtoverden aan het begin van W.O I.
Frans en Leopold waren van huis uit groenseliers, de term die ik op verschillende aktes vond voor wat wij nu groenten- en fruittelers noemen. Hun ouderlijk huis stond in Afsnee, toen nog een erg landelijk dorp aan de rand van Gent maar ondertussen allang opgeslokt door datzelfde Gent.
Volgens de verhalen van een oudoom, zoon van Leopold, zat het technisch versnuft bij de jongere broer terwijl de ideeën en adressen voor de afzetmarkt eerder van Frans kwamen. Ook het soms overmatig proeven en keuren van de stooksels was eerder iets voor mijn overgrootvader.

Beide heren, flinke oudstrijders uit W.O I "van aan den Yzer, meneer!", zullen met hun opbrengst wel één en ander achterover gegoten hebben in café Bij Van Wassenhove in de toenmalige Kerkwijk, nu gewoon Afsneedorp. De Van Parijs'en waren er beroemd en berucht, zes zoons die al eens een jenevertje dronken na de dagtaak. Nà de dagtaak inderdaad, een goed principe dat ik graag overgenomen heb.


Cool runnings,

Emmanuel

1 opmerking:

Anoniem zei

ja, ik vind ook dat ge de goede gewoontes van uw overgrootouders moet respecteren, ........